Advokátska kancelária LUKAJKA & PARTNERS



Opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia
Uverejnené: 09.09.2020
výpoveď dohodou

Vláda SR v lete 2020 schválila 114 opatrení, ktorými sa má zlepšiť a zjednodušiť podnikateľské prostredie a zároveň znížiť administratívne zaťaženie podnikateľov. Okrem týchto prijatých opatrení bolo zo strany Ministerstva hospodárstva SR prisľúbené prijatie aj druhého takéhoto veľkého balíka opatrení a to v období jesene 2020.

Nižšie sme Vám zosumarizovali najdôležitejšie opatrenia do 4 oblastí podnikania:

Pracovné právo

- úprava povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca pre prácu z domu (tzv. home office) v oblasti evidencie pracovného času a ďalších osobitostí (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- možnosť zamestnanca vybrať si medzi gastrolístkami a finančným príspevkom na stravu (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- nový model primeranej zodpovednosti odberateľa práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie zamestnancov poskytovateľa tejto práce alebo služby (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- úprava podmienok pri dočasnom prideľovaní zamestnancov medzi dcérskymi a materskými

spoločnosťami (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- zohľadnenie kritéria reprezentatívnosti pri pôsobení zástupcov zamestnancov (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

Predaj tovaru a služieb

-  zrušenie povinnosti mať v maloobchodných prevádzkach a v prevádzkach spoločného stravovania reklamačný poriadok

- úprava lehoty na reklamáciu:  lehota na reklamáciu začína plynúť až keď predajca prevzal reklamovaný výrobok

- po zistení „drobných nedostatkov“ Slovenská obchodná inšpekcia nepristúpi k sankcii, ale stanoví lehotu na odstránenie nedostatkov

- zjednodušenie legislatívy upravujúcej živnostenské podnikanie (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- zavedenie možnosti prerušiť živnosť na 1 mesiac (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

BOZP

- zrušenie povinnosti vymenovať zástupcu zamestnancov pre bezpečnosť v mikropodnikoch a v podnikoch, ktoré vykonávajú činnosť v „nerizikových“ odvetviach

- zúženie povinnosti zamestnávateľa aktualizovať a vyhodnocovať smernicu BOZP tak, že sa bude vyžadovať len pri zmene skutočností

- zmena oprávnenia inšpektora práce v nariadení odstránenia zistených nedostatkov z „ihneď“ na primeranú lehotu s možnosťou predĺženia

- úprava povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca pre prácu z domu (tzv. home office) v oblasti BOZP, požiarnej ochrany a ergonómie na pracovisku (návrh legislatívnej úpravy do 31.12.2020)

- zrušenie povinnosti opätovného oboznamovania referentských vodičov s predpismi BOZP a povinnosť absolvovať skúšobnú jazdu so zamestnancom pred pridelením firemného vozidla (návrh legislatívnej úpravy do 31.10.2020)

- zrušenie povinnosti zamestnávateľov vypracovať prevádzkové poriadky pre tie prevádzky, v ktorých zamestnanci vykonávajú prácu v prvej kategórii

- zníženie frekvencie posudzovania zdravotného rizika na pracovisku, na ktorom zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie z 18 na 24 mesiacov

Dane a účtovníctvo

- zákony, ktoré upravujú dane a odvody, budú novelizované s účinnosťou k 1.1. t.j. jedenkrát do roka

- zdvojnásobenie lehoty na predloženie dokumentácie požadovanej správcom daní

- reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom, so započítaním technický preukaz + 20 %

- zvýšenie parametrov pre povinný audit: obrat (zo 4 mil. EUR na 8 mil. EUR), počet zamestnancov (z 30 na 50) a majetok (z 2 mil. EUR na 4 mil. EUR), zavedie sa kalendár

- zrušenie povinnosti mať nalepené pri pokladnici ako vyzerá bloček (e-kasa)

- zrušenie pokuty za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa všetky náležitosti (prijať metodický pokyn do 31.12.2020)

- povinnosť finančnej správy oznamovať daňovníkom fyzickým osobám výšku preddavku na daň z príjmu (návrh legislatívnej úpravy do 31.12.2020)

 

Kompletný zoznam opatrení z rezortu Ministerstva hospodárstva SR si môžete

Stiahnuť TU


Sme tu pre Vás, pripravení konať okamžite

office@aklp.sk

+421 944 114 264

Bratislava: EUROVEA offices, Pribinova 4
Trenčín: CENTRAL Jesenského 7713/12 - sídlo
Košice: Business Centre Košice, Štúrova 27

Máte záujem o bližšie informácie? Spýtajte sa nezáväzne tu:

Nezáväzne položiť otázku




Sme tu pre Vás, pripravení konať okamžite.


Napíšte nám o akú informáciu alebo službu máte záujem a my Vám zrozumiteľne vysvetlíme navrhovaný postup vo Vašej veci, prípadne si s Vami dohodneme konzultáciu.


Kontaktujte nás